Rozpoczyna się rok szkolny - czas na Edu Rewolucje w praktyce!
Zapraszamy do pracy z naszymi materiałami.
Szyfry, kody
– na tropach współczesnego alfabetu wizualnego.
Emocje, uczucia, nastroje. Pozornie ich nie widać, ale przecież da się je zobaczyć! Wszystko mówi: ludzka twarz, postawa ciała, kolor ubrania. Można wyrazić je też słowem, symbolem i obrazem: kształtem, linią, kolorem...
Miał powstać autorski obrazowy alfabet emocji. Ale doszłam do wniosku, że o wiele korzystniej, ciekawiej, wręcz fascynująco (!) będzie dopuścić do głosu wiele osób, zaprosić do współpracy dzieci! I zamiast słuchać monologu jednego autora - móc poznać i porównać przeróżne wizualne opowieści o emocjach.
Współczesne dzieci żyją w kulturze obrazkowej – mają do czynienia z gigantyczną liczbą komunikatów wizualnych, znacznie większą niż my, dorośli, w ich wieku. Alfabetyzacja wizualna – czyli umiejętność odczytywania komunikatów przekazywanych obrazem, odbywa się więc naturalnie, mimochodem, jest przyswajana „przez skórę” przez dziecko zanurzone w obrazach od pierwszych dni życia. Działa zaskakująco sprawnie, choć najczęściej intuicyjnie.
Zapraszam do działania, które spowoduje, że dzieci będą się posługiwały językiem wizualnym świadomie, że będą zdawały sobie sprawę z jego istnienia i możliwości używania go jako alternatywnego do werbalnego sposobu wypowiadania się, wyrażania siebie. Chciałabym, żebyśmy wszyscy mogli zobaczyć efekty ich pracy i przyjrzeć się im szczegółowo, bo wiele powiedzą nam one zarówno o wizualnych szyfrach i kodach, którymi współczesne dzieci się posługują, jak i o samych dzieciach – np. o systemie ich wartości, pozwolą zajrzeć do współczesnego dziecięcego świata , niewątpliwie innego niż nasz - i ten obecny i miniony - naszego dzieciństwa.
Zabawa i rozwój dla dzieci plus czas i uwaga im poświęcone, dla dorosłych - propozycja działania, narzędzie pracy i źródło informacji o naszych dzieciakach. Dla wszystkich – satysfakcja i możliwość poznania różnych punktów widzenia, sposobów myślenia i odczuwania. Spróbujmy. Odnajdźmy razem współczesny wizualny alfabet emocji.
– na tropach współczesnego alfabetu wizualnego.
Emocje, uczucia, nastroje. Pozornie ich nie widać, ale przecież da się je zobaczyć! Wszystko mówi: ludzka twarz, postawa ciała, kolor ubrania. Można wyrazić je też słowem, symbolem i obrazem: kształtem, linią, kolorem...
Miał powstać autorski obrazowy alfabet emocji. Ale doszłam do wniosku, że o wiele korzystniej, ciekawiej, wręcz fascynująco (!) będzie dopuścić do głosu wiele osób, zaprosić do współpracy dzieci! I zamiast słuchać monologu jednego autora - móc poznać i porównać przeróżne wizualne opowieści o emocjach.
Współczesne dzieci żyją w kulturze obrazkowej – mają do czynienia z gigantyczną liczbą komunikatów wizualnych, znacznie większą niż my, dorośli, w ich wieku. Alfabetyzacja wizualna – czyli umiejętność odczytywania komunikatów przekazywanych obrazem, odbywa się więc naturalnie, mimochodem, jest przyswajana „przez skórę” przez dziecko zanurzone w obrazach od pierwszych dni życia. Działa zaskakująco sprawnie, choć najczęściej intuicyjnie.
Zapraszam do działania, które spowoduje, że dzieci będą się posługiwały językiem wizualnym świadomie, że będą zdawały sobie sprawę z jego istnienia i możliwości używania go jako alternatywnego do werbalnego sposobu wypowiadania się, wyrażania siebie. Chciałabym, żebyśmy wszyscy mogli zobaczyć efekty ich pracy i przyjrzeć się im szczegółowo, bo wiele powiedzą nam one zarówno o wizualnych szyfrach i kodach, którymi współczesne dzieci się posługują, jak i o samych dzieciach – np. o systemie ich wartości, pozwolą zajrzeć do współczesnego dziecięcego świata , niewątpliwie innego niż nasz - i ten obecny i miniony - naszego dzieciństwa.
Zabawa i rozwój dla dzieci plus czas i uwaga im poświęcone, dla dorosłych - propozycja działania, narzędzie pracy i źródło informacji o naszych dzieciakach. Dla wszystkich – satysfakcja i możliwość poznania różnych punktów widzenia, sposobów myślenia i odczuwania. Spróbujmy. Odnajdźmy razem współczesny wizualny alfabet emocji.
W załączniku: do pobrania materiały do pracy i scenariusz działań. *
Zapraszamy!
***
*
Materiały edukacyjne „Szyfry, kody” są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorki Katarzyny Szpilkowskiej i Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56.
Utwór powstał w ramach Konkursu na realizację zadanie publicznego „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”.
Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o zadaniu publicznym „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015”.
Załączniki do pobrania:
Szyfry, kody - scenariusz i karty (pdf)
Projekt
jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z
Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację
zadania „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”
The
project is co-financed from the funds granted by the Ministry of
Foreign Affairs in the competition for the public task „Cooperation
with Polish Diaspora and Poles Abroad in 2015.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz